A bizalom, mint fogalom mindenkinek mást jelent. Sokszor nem is határozzuk meg magunknak a jelentését, hanem azt gondoljuk, hogy amit számunkra jelent, azt jelenti másnak is. Ebből aztán sokféle félreértés alakulhat ki egy munkahelyi csapatban. Éppen ezért érdemes magunknak is megfogalmazni, hogy számunkra mit jelent a bizalom: mikor, kivel, és milyen környezetben, milyen körülmények megléte esetén tudok bízni valakiben vagy valamiben.

Bizalom egy munkahelyi csapatban – miért kell vele foglalkozni?

Egy munkahelyi csapat alapja az egymás közötti bizalom. Ha ez nincs meg, vagy akár két csapattag között nincs meg, akkor félni fogunk a konfliktusoktól, nem fogjuk tudni kimondani azt, hogy valamit nem tudunk, vagy hogy hibáztunk, vagy valamivel nem értünk egyet, és az ötleteinket is meg fogjuk tartani magunknak. Ha nincs bizalom, akkor nincs a biztonságnak egy olyan tere, amiben ezek megtörténhetnek. Így nem lesz elkötelezettség semmilyen üzleti célért és az egész működés egy látszatvilághoz vagy egy színházhoz fog hasonlítani felvett szerepekkel és játszmákkal.

Hogyan építhetjük?

Egy csapatban minden bizalmi elem a transzparenciáról és a világos megállapodásokról, és azok betartásáról szól, hosszú távon és következetesen.

A bizalom akkor kezd el kiépülni, ha elkezdünk beszélni róla. Először is arról, hogy kinek mit jelent, és ki mikor érzi magát biztonságban.

A második kérdés pedig az, hogy meg tudjuk -e beszélni a team-ben (páros beszélgetésekben), hogy milyen a bizalmi szintünk mondjuk 1-től 10-ig a másik felé? Miért annyi? Mi működik már, ami miatt annyi? És mire van szükségünk a másiktól és magunktól, hogy ez a szám nagyobb legyen? Mit fogunk tenni?

A team bizalmi szintjét legátláthatóbban a konfliktusok rendezésének képessége mutatja.

Egy nagyon egyszerű képlet is mutathatja a bizalmi szintet:

konfliktus óta eltelt napok száma, míg beszélsz róla az illetővel × személyek száma, akiknek időközben elmondod

Minél kisebb ez a szorzat, annál nagyobb a bizalom a csapatban.

Team bizalom képlet:

 

eltelt napok száma, míg beszélsz a konfliktusban érintett illetővel szorozva a személyek számával, akiknek időközben beszélsz a konfliktusról. A szorzat minél kisebb, annál nagyobb a csapatban a bizalom.

konfliktus-bizalom

Vagyis, ha valakivel konfliktusunk van a csapaton belül, hány nap telik el addig, amíg odamegyünk hozzá, és azt mondjuk: „nézd, azt gondolom, le kellene ülnünk beszélni arról, ami történt. Nyitott vagy rá?”. És időközben hány embernek beszélünk a dologról?

A bizalom egy fogalom, sokszor mindenkinek mást jelent. Ezért érdemes lebontani összetevőkre.

A BRAVING modell

A BRAVING (Brown, 2018) koncepció lebontja a bizalom elemeit, hogy meg tudjuk vizsgálni a kapcsolatainkban, vagy team szinten. Olyan beszélgetést kezdeményez, ami a kíváncsiság, a tanulás és a bizalomépítés forrásából indul ki.

Ezt a modellt én előszeretettel alkalmazom csapatokkal való munkában, amikor a bizalomról kezdünk el beszélgetni közösen. Az egyes összetevőknél megvizsgáljuk, hogy milyen konkrét szituációk jelennek, vagy nem jelennek meg ezek egy csapatban, és aztán a team megbeszélheti, mely összetevőknél milyen megállapodásokat kívánnak kötni a jövőre nézve. Tekintsük át a bizalom összetevőit:

Boundaries, Határok:  Határok nélkül nincs bizalom. Tiszteletben tartom saját és mások határait. Ha nem tiszta, hogy mit lehet és mit nem, megkérdezzük. Készítünk magunkról egyfajta „használati útmutatót” a többi csapattag részére, ami azt tartalmazza, hogyan működöm én, amikor a legrosszabb vagy a legjobb formámban vagyok, és ilyenkor mit kérek a team többi tagjától, valamint milyen „aranyszabályokat” érdemes betartaniuk a velem dolgozóknak. (pl. ne szervezzetek meeting-et ebédidőben). A határok megléte azt is jelenti, hogy hajlandóak vagyunk nemet mondani, és a nemet mondást elfogadni.

Reliability – Megbízhatóság: Azt tesszük, amit mondunk, hogy fogunk tenni. Tisztában vagyunk a kompetenciáinkkal és a korlátainkkal, nem ígérünk túl a másik felé, így be tudjuk tartani, amit vállaltunk. Hosszú távon, újra és újra. A folyamatosság kulcsfontosságú pontja a megbízhatóság kialakulásának. Nem csak egyszer vagyok megbízható, hanem konzisztensen, hosszú távon.

Accountability – Felelősség: Vállaljuk, ha hibáztunk, elnézést kérünk, és javítunk rajta. Hibázni lehet, sőt hasznos, de a hibáztatást kerüljük. Egyénként és csapatként is tanulunk a hibából, és ezt a tanulást beépítjük a későbbi gyakorlatunkba, hogy ugyanaz a hiba ne ismétlődjön meg.

Vault – Bizalmi széf: Bízhatom abban, ha megosztok Veled egy információt, ami nekem fontos, az Veled biztonságban lesz. Nem osztunk meg infót másokról sem, ha nem kaptunk rá tőlük engedélyt.

Integrity – Integritás: Kényelem helyett bátorság. Vállaljuk és kezdeményezzük a nehéz beszélgetéseket, a konfliktusok feloldását. A gyors, könnyű, vagy látszatmegoldás helyett a helyes megoldást választjuk a kapcsolatainkban. Az értékeinkről nem csak beszélünk, de a mindennapi tevékenységünkben, cselekedeteinkben is megmutatkozik, és példamutató lehet mások számára.

Mivel a bizalom az alapja egy csapat együttműködésének és ezáltal bármilyen teljesítménynek, vezetőként nem teheted meg, hogy nem foglalkozol vele.

bizalom építés

Nonjudgment – Ítéletmentesség: Tudunk beszélni a csapatban arról, hogy mit érzünk anélkül, hogy megítélnének minket. Elmondhatom, mire van szükségem, és Te is elmondhatod, mire van szükséged. Tudunk segítséget kérni a megítélés veszélye nélkül. Ez azért fontos egy együttműködésben, mert ha azt gondolom magamról, hogy kevesebb vagyok, ha segítséget kérek, akkor, ha valaki segítséget kér tőlem, (tudat alatt) róla is kevesebbet fogok gondolni.

Generosity – Nagylelkűség: Hajlandóak vagyunk a legnagylelkűbb feltételezést megadni a másiknak egy adott helyzetben a szándékait, szavait, és cselekedeteit illetően.

A bizalom olyan jelenség, amit ha ápolunk minden nap, akkor növekszik és virágzik, ha viszont természetesnek vesszük, és nem foglalkozunk vele, elhervad és eltűnik.

Mivel a bizalom az alapja a csapat együttműködésének, és ezáltal bármilyen üzleti eredménynek, vezetőként nem teheted meg, hogy nem foglalkozol vele.

Ha vezetőként, HR szakemberként, cégtulajdonosként szeretnél segítséget a csapatod bizalmának építésében, keress meg bizalommal.

Felhasznált irodalom:

Brown, Brené (2018) Dare to Lead: Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts. Random House, New York

Kapcsolat

Jelentkezz ingyenes konzultációra, ahol minden kérdésre megkapod a választ.

gdpr